Aktiviteter
Skapande verksamhet
Genom att ha skapande verksamhet utvecklar barnen sin fantasi och kreativitet samt tränar ord- och begreppsuppfattning. Under den skapande aktiviteten stimuleras även barnens finmotorik.
Måltidspedagogik
Vi har egen kock på plats som är utbildad måltidspedagog. Måltidspedagogen arbetar tillsammans med våra pedagoger vid aktiviteter med barnen i köket. Barnen får lära sig läsa av ett recept, följa steg för steg det som står i receptet för att nå resultatet. Tanken är att barnen ska få utveckla sitt språk genom att öka sitt ordförråd med nya begrepp som används i köket vid matlagning eller bakning. De ska även få komma i kontakt med matematiska begrepp så som olika mått. Barnen får skapa och träna på att samarbeta med varandra, samt utveckla sin fanatsi och skapande-känsla.
Skogen
Genom att vistas i skogen tränas barnens grovmotorik, fantasi och alla sinnen. I skogen får barnen uppleva naturen med dess årstidsskiftningar med alla sina sinnen. Ibland plockar vi löv, stenar, kottar, pinnar etc. och använder materialet till andra aktiviteter för att framhäva skapande-känslan och arbeta med återbruksmaterial. Vi går även regelbundet till återvinningsstationen som finns vid Annelundsparken.
Vi använder oss av närmiljöer som Annelundsparken vid utflykter där vi kan följa förändringarna i naturen och barnen kan leka fritt med det material som erbjuds.
Rörelse
På fredagar har vi gemensam Bamsegympa med barnen. Bamsegympa är utformat till barn och är blandat med olika rörelser såsom dans och lätt gymnastik.
Vi har även barnens-yoga som vi har med barnen under eller efter vilostunden.
För oss är det viktigt med frisk luft och utevistelse där barnen för röra på sig genom promenader eller fri lek utomhus, därför går vi ut varje dag för att vistas på vår gård eller går iväg till någon av de fina lekplatserna som finns i vår närmiljö.
Språkstimulans
Vi vill att språket på ett medvetet sätt skall ingå i allt vi gör tillsammans med barnen. Vi anser att det är viktigt att vi pedagoger ser barnen som skrivande och läsande individer och låta de få känslan av att de är kompetenta vart de än befinner sig i sin utveckling.
Det är viktigt att barnen får utveckla sitt språk för att kunna uttrycka sig och lära sig nya kunskaper. I samband med språkutvecklingen ökar även barnets självsäkerhet, vilket gör att de vågar ställa frågor och lära sig nya saker.
Fri lek
I den fria leken får barnen möjlighet att bearbeta upplevelser och intryck. Fria leken ska ge barnen en chans till social träning dvs. öva kommunikation, problemlösning, känslor, språk och sammanhållning i gruppen. Den fria leken ska även träna fantasin och stärka jaget.
Barnen får möjlighet att ha roligt tillsammans och arbeta med sin identitet t.ex. genom rollekar. Att kunna gå in i en roll är en förutsättning för att kunna utveckla empati. I den fria leken ska barnen även få tillfälle att träna motorik, kreativitet och alla sina sinnen.
Pedagogerna har översyn under den fria leken då det är ett verktyg för att stötta barnet i dess utveckling. Leken sätts i centrum för barnets lärande. Vi ser även till att material finns tillgängligt för barnen. Personalen ska finnas till hands för att stimulera och stödja där det behövs. Det är viktigt att den fria leken respekteras och inte avbryts i onödan.